De geïnformeerde burger anno 2018

Woensdag 4 april 2018 was het alweer tijd voor de vijfde jaarlijkse lezing van Zorginstituut Nederland. De lezing is gericht op bestuurders uit de gezondheidszorg. Als dienstverlener en juridisch partner voor de zorg kan Lexsigma Healthcare hier niet ontbreken. Het thema luidde ‘de geïnformeerde burger’. De eerste spreker was de directeur van Wefilm (Bas Welling), ook wel bekend van spraakmakende reclamefilms voor Interpolis, Stivoro en de boodschap aan burgemeester Eberhard van der Laan. De ‘film’ van Interpolis werd ook getoond.

In die film is smartphonegebruik achter het stuur het onderwerp. We zien hoe groot de kans is op een ongeluk in die situatie, maar ook een gesprek gaan met een man die door smartphonegebruik achter het stuur de dood van een klein jongetje heeft veroorzaakt. Het doel van deze reclame is niet het enkel overbrengen van de boodschap, de informatie, want iedereen weet dat appen achter het stuur niet mag en tot ongelukken kan leiden. Het gaat ook om het teweegbrengen van een gedragsverandering. Door de ontvanger van het bericht emotie te laten voelen, betrokken te maken, is de kans groter dat de overgebrachte informatie de ontvanger ook bereikt en dat hij of zij daar vervolgens naar acteert.

De boodschap van de eerste spreker was dat de manier van informeren door de loop der jaren drastisch is veranderd. De overheid was vroeger de enige zender en werd meer gezien als een instituut. De burger nam als ontvanger alle informatie voor waarheid aan. Tegenwoordig zijn er door sociale media zeventien miljoen zenders in Nederland. Door deze stortvloed aan informatie heeft iedereen zijn eigen spamfilter gecreëerd. Het enkel informeren van de burger is dus niet meer voldoende, want de kans is groot dat de informatie niet door de spamfilter komt. De boodschap is dan ook: stop niet bij informeren, maar engageer de burger.

De tweede spreker (Nasrdin Dchar) deed daar nog een schepje bovenop. Hij gaf aan dat voordat je besluit over te gaan tot het engageren van de burger, je jezelf de vraag moet stellen: wie is de burger? Deze vraag is zeer relevant voor de zorgsector, want de burger is de doelgroep van de zorg. Hij vertelde verder dat de meeste zenders van informatie zich een voorstelling maken van hun ontvangers en daarbij een kopie van zichzelf zien. De wijze van het overbrengen van informatie gebeurt dan ook op een wijze die wordt bedacht voor deze kopie. Door het spelen van een spelletje ‘wie ben ik’ in de zaal had de spreker met twee vragen meer dan 95% van de zaal geëlimineerd. Iedereen met een bevestigend antwoord op de vraag ‘Ben ik man?’ en ‘Ben ik wit?’ was afgevallen.

De boodschap van de tweede spreker was dat ze zorgsector zich bewust moet zijn van de diversiteit van de samenleving en daar de manier van informeren op moet afstemmen. Het percentage van de zenders in de zaal die met het spelletje was afgevallen reflecteert niet de diversiteit van de ontvanger, de samenleving.

De lezing geeft geen pasklaar antwoord op de vraag hoe de burger anno 2018 bereikt wordt. Wel is duidelijk geworden dat het begint met bewustwording van de veranderingen, zoals de veranderde wijze van communicatie, de veranderde samenleving en de veranderde behoeften.

Neem voor meer informatie over dit onderwerp contact op met:
(+31) 020 - 8940700
(+31) 06 - 12227744
  • Deel dit bericht via: